Atklāta eksoplanēta ar astoņas stundas ilgu astronomisko gadu 1

foto: Cristina Sanchis Ojeda

Masačūsetas tehnoloģiskā institūta astronomi ar teleskopa „Kepler” palīdzību atklāja eksoplanētu, kura veic pilnu apgriezienu ap savu zvaigzni 8,5 stundu laikā.

Vienas no zināmajām „visātrākajām” zemes masas planētas apraksts publicēts žurnālā The Astrophysical Journal, bet par astronomu darbu var palasīt institūta mājas lapā.

Planēta, kura ieguva nosaukumu Kepler 78b, atrodas 700 gaismas gadu attālumā no Zemes. Tā kustas pa 40 reizes mazāku orbītu nekā Merkura orbīta – šīs orbītas rādiuss tikai trīs reizes pārsniedz pašas zvaigznes orbītu. Eksoplanēta pastāvīgi ir vērsta pret zvaigzni ar vienu no savām pusēm, kuras temperatūra pēc fiziķu aprēķiniem sastāda ap 3000OC. Spriežot pēc visa, šī virsma pastāvīgi ir klāta ar neatdziestošu lavu, – ziņo lenta.ru.

Kepler 78b meklēšanai zinātnieki ieviesa izmaiņas raksturīgo spilgtuma kritumu, kuri parasti liecina par planētas tranzītu uz zvaigznes fona, konstatēšanas procedūrā. Autoru radītais algoritms tika speciāli orientēts uz tieši ātri riņķojošo zemes masa planētu meklēšanu. Algoritms ļāva zinātniekiem notvert ne tikai signālu, kas liecina par eksoplanētu, bet arī saskatīt datos arī pašas zvaigznes gaismas maksimumu. Šis maksimums pēc zinātnieku vārdiem var būt gan zvaigznes gaismas atstarojums, gan arī aktīvais izstarojums no Kepler 78b karstās virsmas.

Planētu meklēšanai teleskops „Kepler” izmanto tā saucamo tranzīta metodi. Tā paredz periodisku zvaigznes spilgtuma kritumu, kuri rodas planētas pāriešanas pa zvaigznes disku dēļ, meklējumus. Darba laikā teleskops pastāvīgi novēroja apmēram 150 tūkstošu zvaigžņu spīdēšanu šaurā Liras zvaigznāja zvaigžņu debesu logā. Maijā kļuva zināms, ka atteica teleskopa otrais giroskops, kā rezultātā ierīce nesaņēma jaunus datus. Tomēr „Kepler” darba laikā tika saņemts pietiekami daudz informācijas par spīdību, tādēļ astronomi turpina jaunu eksoplanētu meklēšanu arhīva datos.

Tik bezjēdzīgu frāžu savirnējumu kopā ar valodas kropļojumiem un kretīnisku tulkojumu sen nebija nācies lasīt :))

URĀ, TV-NET ar šo raksteli beidzot izvirzās līderos, apteidzot DELFUS!!!!
Protams, arī Delfi nepagurstoši cīnās, lai savā rīcībā iegūtu stulbākā reportiera balvu un paviršākā redatora krūšu nozīmi — bet šis gabals nopietni vājina cerības iegūt godpilnās trofejas.