Debora Bella: Var iemācīties fotografēt, bet nekļūt par mākslinieku

foto: lat.gorod.lv
foto: lat.gorod.lv

Nesen Daugavpili apmeklēja amerikāņu fotomākslas vēsturniece Debora Bella.

Viņa pirmo reizi apmeklēja mūsu valsti un bija sajūsmā par Latvijas dabu un sirsnīgiem cilvēkiem. Vizītes ietvaros Daugavpils Universitātē notika D.Bellas lekcija par amerikāņu fotomākslas vēsturi.

Neskatoties uz laika trūkumu, fotomākslas vēsturniece atbildēja uz dažiem portāla Gorod.lv jautājumiem.

D.Bella uzslavēja mūs, norādot, ka, pēc viņas domām, fotožurnālistika būs pieprasīta vēl ilgu laiku. „Protams, salīdzinājumā ar pagājušo gadsimtu drukātu izdevumu kļuvis mazāk. Fotožurnālistika tagad eksistē online telpā un līdzinās mākslai, tā nav tikai tehniskā informācijas nodošana. Tas nav tikai dokumentālais stāsts par redzēto, tas ir emocionāls stāsts, kas atspoguļo attieksmi pret notiekošo. Cerams, ka mēs nezaudēsim arī dokumentālo video, jo tas ir veids, kā iemūžināt vēsturi”, uzskata vēsturniece.

D.Bella ir pārliecināta, ka tehniskais progress labi ietekmē fotomākslu, jo ļauj paust emocijas un jūtas, izmantojot dažādu aprīkojumu. „Cits jautājums, kā to izmanto fotogrāfs, jo šajā gadījumā vissvarīgākais ir rezultāts. Māksla ir daudzveidīga un ne katrs darbs kļūst par šedevru.

Agrāk fotoaparāts bija liels un smags, tā nēsāšana sagādāja grūtības un bija iespējams uztaisīt tikai dažas fotogrāfijas, savukārt mūsdienās var uztaisīt desmitiem fotogrāfiju vienas minūtes laikā. Tomēr dažreiz ir grūti izvēlēties labākās fotogrāfijas”, paskaidroja amerikāniete.

D.Bella ilgus gadus nodarbojās ar fotogrāfiju, bet pēdējā laikā to vairs nedara, jo citu mākslinieku darbi viņai patīk vairāk.

Uz jautājumu, vai, lai kļūtu par fotogrāfu, nepieciešama īpaša izglītība, amerikāniete atbildēja: „Jā, cilvēkam jāiegūst izglītība. Piemēram, pagājušā gadsimta 20.-30.gados Vācijā veiksmīgi darbojās Fotogrāfu skola, kuru pabeidza vairāki slavenie fotomākslinieki.

Arī patlaban daudzās koledžās un universitātēs var apgūt fotomākslu. Ļoti iesaku piedalīties dažādos festivālos, meistarklasēs utt. Piemēram, ASV fotogrāfi ik gadu piedalās vasaras mācību sesijās, dalās pieredzē. Kvalitatīva rezultāta sasniegšanai nepieciešamas praktiskas iemaņas. Taču viss manis teiktais attiecas uz fotogrāfiju, kas ir mākslas paraugs, nevis fotogrāfijām selfy stilā, kuras tiek publicētas sociālajos tīklos.

Praksei ir liela nozīme, tā uzlabo fotogrāfa meistarības līmeni, taču bez talanta arī neiztikt: var kļūt par fotogrāfu, bet nevar kļūt par mākslinieku. Tie ir dažādi jēdzieni. Piemēram, var par naudu zīmēt portretus, bet to var pārvērst par īstu mākslu.

Bieži vien, cilvēkiem atrodoties vienā vietā un fotografējot vienus un tos pašus notikumus, tiek uzņemtas pavisam dažādas fotogrāfijas. Tas ir lieliski, jo atspoguļo tavu individualitāti un palīdz veidot „savu” fotogrāfiju, kas atspoguļo realitāti”, ir pārliecināta fotomākslas vēsturniece Debora Bella.

Jāatzīmē, ka Debora Bella vairāk nekā 20 gadus veiksmīgi darbojas fotomākslas tirgū, nodarbojoties ar fotogrāfiju vērtēšanu un tirgošanu. Fotogrāfijas vēsturnieces privātajā galerijā Čelsijas rajonā Ņujorkā varēja atrast tādu meistaru kā Diānas Arbusas (Diane Arbus), Viljama Eglestona, Garija Vinogranda (Garry Winogrand), Lizetes Modelas (Lisette Model) un citu slavenu fotogrāfu darbus.


Написать комментарий