Привитый перенесет ковид легче – координатор процесса вакцинации в Даугавпилсе И. Скринда

Вакцинация является важной составляющей борьбы с распространением Covid-19. Координирует процесс вакцинации против ковида в Даугавпилсском городском самоуправлении доктор (Dr. biol.) Илона Скринда. Врач-трансфузиолог И. Скринда руководит также Иммунгематологическим отделением лаборатории Даугавпилсской региональной больницы и возглавляет Службу крови ДРБ.

Как проходит процесс вакцинации против ковида в Даугавпилсе?

К 15 января в Даугавпилсе вакцинацию начали или продолжали 66% жителей. С ноября, когда началась информационная кампания среди сеньоров старше 60 лет, наблюдается прирост и в этой группе. Во время локдауна мы привлекли работников учреждений самоуправления, которые обзванивали пожилых людей. Национальная служба здравоохранения прислала нам списки невакцинированных сеньоров, мы раздали их библиотекарям, работникам Дома Единства, музея, других культурных заведений, дали им инструкцию что и как говорить, и они обзванивали пожилых людей, кого-то переубеждали, кому-то давали информацию, куда обращаться.

В ходе этих звонков выявилась одна проблема: оказалось, что сеньоры ждут, чтобы с ними побеседовали именно их семейные врачи. А семейные врачи начали этим заниматься только осенью – им нужна была помощь. Поэтому Национальная служба здравоохранения предоставила список семейных врачей, а также информацию о вакцинированных и невакцинированных пациентах. Там, где число невакцинированных было особенно большим, мы организовали обзвон сеньоров с привлечением медработников и приглашали их на вакцинацию.

Для многих это было более убедительно – вообще люди очень надеялись на то, что им будут специально звонить, рассказывать. Были очень адекватные вопросы, связанные с личными заболеваниями – случалось, что сеньоры как будто ждали, что им позвонят, и сразу соглашались записаться на прививку. Многие пожилые люди не знали, что после 70 лет вакцинацию можно заказать на дом. За ноябрь-декабрь мы обзвонили 5 тысяч человек.

 Много ли горожан сделало бустерную прививку?

На 15 января бустерную вакцину получили 7 410 человек (9% даугавпилчан). Вероятно, жителей побуждает прививаться приближение 15 февраля, когда вступают в силу конечные сроки действия ковид-сертификатов. По нашим данным, еще у около 3 400 человек к этой дате закончится срок действия сертификата. В целом же с 15 февраля право получить бустерную вакцину имеют 35,5 тысяч даугавпилчан. Желательно не откладывать эту прививку.

Какие главные сложности процесса вакцинации?

Есть проблема запоздалой информации – рижане долго не могли понять, что есть специфика региона, где проживает русскоговорящее население. К сожалению, только во второй половине лета нам стали присылать какие-то материалы на русском языке. А свято место пусто не бывает – если человек не получает официальную информацию, он читает то, что найдет сам, и так появляются различные мифы.

Конечно, всегда найдется тот, кто принципиально говорит «нет», когда все говорят «да». И чаще всего – это мы видим и по статистике, и по опросам – очень большую роль в этом вопросе играет образование. Были такие казусы, что, например, сеньоры изъявили согласие вакцинироваться, к ним для этого приехали на дом медики, а взрослые дети, имеющие противоположное мнение, отобрали у них паспорта.

Нужно больше позитивных примеров, чтобы убедить людей, давать слово в СМИ авторитетным людям, чтобы они рассказывали о своем опыте. Мы видим по больнице – когда заходишь в интенсивную терапию или в реанимацию, то уже не оказывается там ни одного противника вакцинации, люди лишь сожалеют, что вовремя не сделали прививку.

Прививки делаются против гриппа, столбняка, коклюша – благодаря вакцинам в мире спасены миллионы людей, в свое время так были побеждены оспа и полиомиелит.

В медицинском университете имени Паула Страдыня есть очень хороший предмет – «Здоровье общества», в его рамках учат элементарным вещам, которые было бы полезно знать любому человеку.

Противники вакцинации часто указывают, что вакцины не прошли проверку, они экспериментальные. Что Вы можете сказать на этот счет?

В ситуации, когда весь мир поражен пандемией, были объединены научные, финансовые, человеческие ресурсы – огромные силы, что очень сократило бюрократию и ускорило разработку. Радикально изменилось сотрудничество между организациями, которые регистрируют вакцины и которые их изготавливают. Весь мир объединился – в 21 веке это нормальная реакция, и возможности совсем другие, чем в прошлые времена.

Может ли полученная вакцина иметь долговременные последствия для организма? Иногда человек записывает любое свое недомогание на счет сделанной прививки против ковида.

Узнать причину недомогания можно, если пройти обследование, но часто люди и не желают обследоваться, считая, что причина только в вакцинах. Разработанные вакцины содержат или ослабленные вирусы, или информацию РНК. Когда эта информация попадает в организм, то она выполняет узкую задачу и «не лезет» в нашу ДНК. Вакцина знакомит с информацией о ковиде и выводится из организма. Как мРНК-вакцины (Pfizer, Moderna), так и векторные (Janssen, Vaxzevria), выводятся в течение нескольких дней. У вакцины нет возможности как-то размножаться, быть похожей на вирус.

Омикрон-штамм распространяется повсеместно, имеет ли смысл прививаться сейчас, помогут ли против нового штамма старые вакцины?

Государственный совет по иммунизации Латвии отвечает на этот вопрос так: против «омикрона» оказываются более действенными мРНК-вакцины, чуть менее эффективны векторные. Если раньше мы считали, что бустерную прививку можно делать через полгода после второй дозы, то все-таки при «омикроне» мы должны дать толчок иммунитету, поэтому сроки намного стали короче, почти наполовину. То есть через 2 или 3 месяца после основных вакцин надо сделать бустерную, чтоб подготовить организм к противостоянию «омикрону».

Не вредно ли для организма поддерживать высокий уровень антител в крови?

У нас много разных антител, тех, которые мы получили раньше – после болезни или вакцинации. И у каждого – свои показатели, они очень индивидуальны. Нет одной определенной нормы антител.

Поэтому, кстати, нет смысла делать лабораторный анализ на уровень антител перед прививкой, так как это показатель односторонний. Иммунная система работает как единое целое – важны и антитела, и клеточный иммунитет.

Человек переболел, но должен прививаться – почему недостаточно так называемого T-клеточного иммунитета, ведь клетки «помнят» о вирусе и при встрече с ним начнут вырабатывать антитела?

Речь идет о разных видах антител – одни вырабатываются после перенесенного заболевания, другие – после вакцинации. Просто переболевший ковидом человек имеет меньшую защищенность, чем привитый – в том числе и потому, что со временем титр (Прим.ред. - позволяет оценить количество и разнообразие антител в крови) антител уменьшается, и его нужно поддержать бустерной прививкой.

Известно, что заражаются и привитые люди, зачем тогда вообще вакцинироваться?

Уже больше половины из нас вакцинированы. Однако привитый человек совсем по-другому перенесет заболевание. Вирус сейчас распространяется быстро, но люди болеют легче и в стационары попадают меньше. Наша больница в январе не так загружена, как в сентябре-ноябре.

Почему нужно прививать детей, ведь они болеют легко?

Это верно, дети болеют легко, часто бессимптомно, но они являются носителями вируса и могут принести его домой, заразив старшее поколение. Ведь дети в большинстве своем уже привиты многими другими вакцинами. Вакцина от ковида также входит в рутину – люди привыкнут к ней, и она станет очередной сезонной прививкой.

Кому нельзя прививаться? Как человек может узнать, есть ли у него противопоказания?

Это можно сделать в ходе коммуникации со своим семейным врачом. Классическое противопоказание – сильно выраженная аллергическая реакция на вакцину (анафилактический шок). Решение о том, что человеку нельзя прививаться, принимают консилиумы в университетских клиниках Риги.

В любом случае вакцинацию следует на время отложить при обострении заболеваний.

Вопрос как к специалисту-трансфузиологу: если при переливании в организм непривитого пациента попадет донорская кровь с антителами – можно ли в этом случае считать реципиента вакцинированным?

Если донор недавно переболел или привился, то, конечно, его кровь содержит антитела – но их слишком мало. Мы надеялись, что донорская кровь будет иметь терапевтический эффект, но оказалось, что в этой дозе компонентов крови – столь малое количество антител, что оно не может повлиять на организм реципиента ни в лучшую, ни в худшую сторону.

Сколько процентов жителей должно быть привито, чтобы существенно замедлить распространение коронавируса? Что сегодня известно об этом?

Раньше называлась цифра – 70%, но сейчас уже говорят о 80-90%. Чем больше, тем лучше, «потолка» здесь нет. В Латвии привито уже больше 70% жителей.



Vakcinācija ir svarīga sastāvdaļa cīņā pret Covid-19 izplatību. Daktere (Dr. Biol.) Ilona Skrinda koordinē vakcinācijas procesu pret Covid Daugavpils pilsētas pašvaldībā. Medicīnas transfuzioloģs  I. Skrinda vada arī Daugavpils reģionālās slimnīcas laboratorijas Imūnhematoloģisko nodaļu un vada DRS  Asins dienestu.

Kā notiek vakcinācijas process pret Covid Daugavpilī?

Līdz 15. janvārim Daugavpilī vakcināciju sāka vai turpināja 66% iedzīvotāju. Kopš novembra, kad sākās informatīvā kampaņa starp senioriem, kas vecākas par 60 gadiem, vērojamas pozitīvas izmaiņās arī šajā grupā. Lokdauna laikā mēs piesaistījām pašvaldības iestāžu darbiniekus, kuri zvanīja vecāka gadagājuma cilvēkiem.  Nacionālais veselības dienests mums atsūtīja nevakcinēto senioru sarakstus, tie tika izdalīti bibliotēkas darbiniekiem, Vienības nama darbiniekiem, muzeja un citu kultūras iestāžu darbiniekiem, devām norādījumus, ko un kā runāt, un viņi zvanīja senioriem, kādu pārliecināja, kādam sniedza informāciju uz kurieni vērsties.

Zvanu laikā radās viena problēma: izrādījās, ka seniori sagaida, ka viņus uzrunās tieši viņu ģimenes ārsti. Ģimenes ārsti to sāka veikt tikai rudenī - viņiem bija nepieciešama palīdzība. Tāpēc Nacionālais veselības dienests sniedza ģimenes ārstu sarakstu, kā arī informāciju par vakcinētajiem un nevakcinētajiem pacientiem. Tur, kur nevakcinēto skaits bija īpaši liels, mēs organizējām zvanus, piesaistot medicīnas darbiniekus un aicinot viņus vakcinēties.

Daudzus tas pārliecināja – vispār cilvēki cerēja, ka viņiem zvanīs personīgi un stāstīs. Daudzi uzdeva ļoti adekvātus jautājumus, kas saistīti ar personīgajām saslimšanām - izskatījās, ka viņi gaidīja, kāds viņiem piezvanīs un uzreiz piekrita un pierakstījās vakcinācijai. Daudzi vecāka gadagājuma cilvēki nezināja, ka pēc 70 gadu vecuma vakcināciju var pasūtīt uz mājām. Novembra-decembra mēnešos mēs apzvanījām apmēram 5000 cilvēku.

Cik daudz pilsētnieku veikuši bastvakcīnu?

Uz 15.janvāri balstvakcīnu saņēma 7410 cilvēki (9% daugavpiliešu). Iespējams, iedzīvotājus mudina vakcinēties fakts, ka tuvojas 15.februāris, kad stājas spēkā Covid sertifikātu derīguma termiņi. Pēc mūsu datiem, aptuveni 3400 cilvēkiem uz šo datumu beigsies sertifikāta derīguma termiņš. Kopumā no 15.februāra tiesības saņemt balstvakcīnu ir 35,5 tūkstošiem daugavpiliešu. Velāms neatlikt vakcinācijas procesu.

Kādas ir vakcinācijas procesa galvenās grūtības?

Ir problēma ar novēlotu informāciju – rīdzinieki ilgi nevarēja saprast, ka ir reģiona specifika, kur dzīvo krievvalodīgie iedzīvotāji. Diemžēl tikai vasaras otrajā pusē mums sāka sūtīt materiālus krievu valodā. Ja cilvēks nesaņem oficiālu informāciju, viņš lasa to, ko spēj atrast pats un tad parādās dažādi mīti.

Protams, vienmēr  atradīsies tas, kurš principiāli saka “nē”, kad visi saka “jā”. Un visbiežāk – to mēs redzam gan statistikas datos, gan aptauju rezultātos – izglītības līmenim šajā jautājumā ir ļoti liela nozīme. Bija tādi gadījumi, kad, piemēram, seniori bija izteikuši vēlmi vakcinēties, pie tiem mājās ieradās ārsti, bet pieaugušie bērni, kuriem ir pretējās viedoklis, atņēma viņiem pases.

Vajag vairāk pozitīvu piemēru, lai pārliecinātu cilvēkus, sniegt iespēju cienājamiem iedzīvotājiem izteikties medijos, lai viņi runātu par savu pieredzi. Kad cilvēks nokļūst intensīvajā terapijā vai reanimācijā, tad vairs nav neviena vakcinācijas pretinieka, cilvēki tikai nožēlo, ka laikus nav veikuši vakcināciju.

Vakcinē pret gripu, stingumkrampjiem, garo klepu - pateicoties vakcīnām pasaulē izglābti miljoniem cilvēku, savulaik tā tika uzvarētas bakas un poliomielīts.

Paula Stradiņa Medicīnas universitātē ir ļoti labs priekšmets - "Sabiedrības veselība", tā ietvaros māca elementāras lietas, kuras butu noderīgas ikvienam cilvēkam.

Vakcinācijas pretinieki bieži norāda, ka vakcīnas nav pārbaudītas, tās ir eksperimentālas. Ko jūs varat teikt par šo?

Situācijā, kad visu pasauli skāra pandēmija, tika apvienoti zinātnes, finanšu, cilvēkresursi – milzīgi spēki, kas ļoti samazināja birokrātiju un paātrināja attīstību. Radikāli mainījusies sadarbība starp organizācijām, kuras reģistrē vakcīnas un kuras tās izgatavo. Visa pasaule ir apvienojusies – 21. gadsimtā tā ir normāla reakcija un iespējas ir pavisam citas nekā iepriekš.

Vai veiktajai vakcīnai var būt ilgstoša ietekme uz organismu? Dažreiz cilvēks jebkuru savu slikto pašsajūtu  sasaista ar vakcināciju pret Covid .

Lai noskaidrotu sliktas pašsajūtas iemeslu nepieciešams veikt izmeklējumus, bet bieži vien cilvēki nevēlas to darīt, uzskatot, ka iemesls ir tikai vakcīnās. Izstrādātās vakcīnas satur vai nu vājinātus vīrusus, vai RNS informāciju. Kad šī informācija nonāk organismā, tā veic šauru uzdevumu un ”nelien” mūsu DNS. Vakcīna sniedz informāciju par Covid un tiek izvadīta no organisma. Gan mRNS vakcīnas (Pfizer, Moderna), gan vektora vakcīnas (Janssen, Vaxzevria) tiek izvadītas dažu dienu laikā. Vakcīnai nav iespējams pavairoties, būt līdzīgai vīrusam.

Omikrona celms izplatās visur, vai tagad ir jēga vakcinēties, vai pret jauno celmu darbojas iepriekšējās vakcīnas?

Latvijas Imunizācijas valsts padome uz šo jautājumu atbild šādi: pret Omikronu efektīvākas ir mRNS vakcīnas, nedaudz mazāk efektīvas ir vektora vakcīnas. Ja agrāk mēs uzskatījām, ka balstvakcīnu var veikt pusgada laikā pēc otrās devas, tad omikrona gadījumā vajadzētu dot impulsu imunitātei, tāpēc termiņi ir krietni īsāki, gandrīz uz pusi. Tas ir, 2 vai 3 mēnešu laikā pēc pamatvakcīnas ir jāveic balstvakcīna, lai sagatavotu organismu pret “omikronu”.

Vai organismam ir kaitīgi uzturēt augstu antivielu līmeni asinīs?

Mums ir daudz dažādu antivielu, kurus mēs saņēmām agrāk – pēc slimības vai vakcinācijas. Un katram ir savi rādītāji, tie ir ļoti individuāli. Nav noteiktas antivielu normas.

Tāpēc, starp citu, nav jēgas veikt laboratorijas analīzi antivielu līmeņa noteikšani pirms vakcinācijas, jo tas ir vienpusējs rādītājs. Imūnsistēma darbojas kā vienots veselums – svarīga gan antiviela, gan šūnu imunitāte.

Zināms, ka inficējas arī vakcinētie, kāpēc tad vispār vakcinēties?

Vairāk nekā puse no mums jau ir vakcinēti. Taču vakcinēts cilvēks slimo daudz savādāk. Vīruss tagad izplatās ātri, bet cilvēki vieglāk saslimst un tiek mazāk hospitalizēti. Mūsu slimnīca janvārī nav tik noslogota kā, piemēram,  septembrī-novembrī.

Kāpēc jāvakcinē bērni, ja viņi slimo viegli?

Tieši tā, bērni slimo viegli, bieži asimptomiski, bet tie ir vīrusa nesēji un var atnest to mājās, inficējot vecāko paaudzi. Galu galā lielākā daļa bērnu jau ir vakcinēti ar daudzām citām vakcīnām. Vakcīna pret Covid ir iekļauta ikdienā - cilvēki pieradīs, un tā kļūs par kārtejo sezonas vakcīnu.

Kam nevajadzētu vakcinēties? Kā cilvēks var uzzināt, vai viņam ir kontrindikācijas?

To var izdarīt saziņas gaitā ar savu ģimenes ārstu. Klasiskā kontrindikācija ir smaga alerģiska reakcija pret vakcīnu (anafilaktiskais šoks). Lēmumu, ka cilvēks nedrīkst vakcinēties, pieņem ārstu konsīlijs Rīgas universitātes klīnikā.

Jebkurā akūtas slimības gadījumā vakcinācija uz kādu laiku jāatliek.

Jautājums kā speciālistam transfuziologam: ja asins pārliešanas laikā nevakcinēta pacienta organismā nonāk donora asinis ar antivielām, vai šajā gadījumā recipientu var uzskatīt par vakcinētu?

Ja donors nesen saslimis vai vakcinējies, tad, protams, viņa asinīs satur antivielas – bet to ir pārāk maz. Mēs cerējām, ka donora asinīm būs terapeitisks efekts, bet izrādījās, ka šajā asins komponentā ir tik mazs antivielu daudzums, ka tā nevar ietekmēt recipienta organismu ne labi,ne slikti.

Cik procentiem iedzīvotāju jāvakcinējas, lai būtiski palēninātu koronavīrusa izplatību? Kas par to šodien zināms?

Iepriekš šis skaitlis bija - 70%, bet tagad jau runā par 80-90%. Jo vairāk, jo labāk, “griestu” šajā gadījumā nav . Latvijā vairāk nekā 70% iedzīvotāju jau ir vakcinējušies.

30.01.2022 , 05:00

Подготовлено при поддержке Даугавпилсской думы. , Gorod.lv